Bolesti v kolene: Ako na ne a kedy navštíviť lekára?

Kategórie
 
 
 
 
 
 

Bolesti v kolene: Ako na ne a kedy navštíviť lekára?

Trápia vás bolesti kolien? Často vám v nich praská? Tupá a občas aj ostrá a bodavá bolesť bývajú častými príznakmi u mnohých ľudí, a to nielen u tých starších. Kedy je to ešte v poriadku a kedy je vhodné navštíviť radšej lekára? Dá sa tých bolestí nejako zbaviť? Nielen o tom si povieme v tomto článku.

Typy bolestí kolien a ich príčiny

To, že vám v kolenách často puká či praská, môže mať rôzne príčiny. V niektorých prípadoch môžu byť bolesti či pukanie v kolenách spôsobené nedostatkom pohybu, prípadne ich nadmerným zaťažovaním. Bežne ľuďom pukajú kolená pri každom drepe, no nemusí to nič znamenať.
 
Kým vám v kolene iba praská, pravdepodobne to nie je nič vážne. Naše chrupavky sa vekom opotrebovávajú a to praskanie, ktoré počujeme, je spôsobené ich trením. To je celkom bežný jav a dá sa s tým niečo robiť. Vhodné sú napríklad rôzne cviky.

Kedy treba navštíviť lekára

Ak vás v kolenách pichá, prípadne ich pukanie spôsobuje aj bolesť, môže ísť o vážnejší problém, ktorý je treba riešiť. Môže to byť totiž príznakom niektorých ochorení, ako je poranenie chrupavky, artritída či roztrhnutý meniskus.
 
Artritída je ochorenie, o ktorom hovoríme v prípade, že je naša chrupavka veľmi poškodená. Bolesť však bohužiaľ človek zaznamená, až keď je neskoro, nakoľko v nej nie sú nervy a bolesti prichádzajú až pri jej veľkom poškodení. Bežne toto ochorenie trápi starších ľudí, no môžeme sa s ním stretnúť aj u mladších.
 
K roztrhnutému menisku dochádza následkom úrazu či nadmernej športovej aktivity. Má za úlohu tlmiť nárazy a k jeho roztrhnutiu dochádza najmä pri rotačných pohyboch kolena.
 

Ako predchádzať bolestiam kolien

Aby sme sa vyhli zraneniam v neskoršom veku a bolesti či opuchom z opotrebovania kolien, vhodné je nezanedbať už v mladom veku športové aktivity. Vhodné športové aktivity pomáhajú predchádzať aj iným zdravotným ťažkostiam ako napríklad bolesti chrbta ( viac rád ako na bolesti chrbta si môžete prečítať v tomto článku ).  Tým, že budete svoje kĺby a svaly namáhať priebežne roky, budete si ich chrániť pred poškodením.

Noste vhodnú obuv

Ani by ste neverili, koľko toho nesprávna a správna obuv dokáže. Najmä v prípade, ak sa v práci veľa nachodíte, odporúčame nosiť pohodlnú obuv. A ak máte problémy s plochými nohami, nezabudnite si dať do topánok ortopedické vložky. Najlepšie tie na mieru.

Pravidelne sa hýbte

Asi to najhoršie, čo môžete robiť, je nič nerobiť. Nielenže to má vplyv na vašu fyzickú, ale aj psychickú kondíciu. Okrem toho, Ak vaše telo nebude zvyknuté na záťaž a potom ho náhle začnete zaťažovať nejakým typom športu či aktivity, môže sa vám to vypomstiť.

Pri pohybe nezabúdajte na strečing

Ak už cvičíte, nezabudnite sa pred a po cvičení poriadne ponaťahovať. Pred tréningom je to hlavne kvôli zahriatiu svalov a príprave kĺbov na záťaž. Po tréningu má strečing zase akúsi nápravnú úlohu. Cvičením sa nám totiž skracujú svaly, no ak si dáme po cvičení strečing, ponaťahujeme ich a aj svalovica bude na druhý či tretí deň znesiteľnejšia.
 

Udržujte si primeranú hmotnosť

Pri nadváhe či obezite namáhate svoje kĺby oveľa viac, ako je zdravé. Obezita je sama o sebe dokonca jedným z rizikových faktorov artrózy kolien. Aj preto je vhodné pravidelne sa hýbať a udržiavať si tak zdravé telo.

Pár slov na záver

Často sme v článku spomínali, aký je pohyb pre zdravie našich kolien dôležitý. Práve účinné cviky vám môžu pomôcť svalstvo v oblasti kolien uvoľniť a natiahnuť, čím kolenu uľavia od bolesti. Vyskúšajte napríklad spomínaný strečing. Zamerajte sa na cviky, ktorými si budete naťahovať predné a zadné stehenné svaly.
 
Vhodné sú napríklad aj drepy na spevnenie vnútorných stehenných svalov. Stačí sa postaviť na šírku ramien, otočiť chodidlá smerom von a udržať svoju váhu na pätách. Pri drepe je potom kľúčové neohýbať kolená nižšie ako do 90 stupňov.
 
Vyskúšajte to a dajte vedieť, či sa vám polepšilo.
 
Článok sme pripravili v spolupráci s internetovým obchodom florbalového vybavenia,Florbal4u.com.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia