Obezita a nadváha

Kategórie
 
 
 
 
 
 

Obezita a nadváha

Odzrkadlia sa nielen na váhe, oblečení, ale tiež pri chôdzi do práce či niektorých bežných činnostiach. Pár kilogramov naviac síce nemusí znamenať žiadnu pohromu, avšak netreba ich ani prehliadať. Podľa údajov Úradu verejného zdravotníctva trápi nadváha viac ako tretinu obyvateľstva SR. Nezaostáva za ňou ani obezita, ktorá sa dotýka 25% populácie.

Obezita a nadváha

Obe sú často dôsledkom tzv. energetickej nerovnováhy. Tá nastáva, keď je energetický príjem jednotlivca vyšší, ako jeho výdaj.  V takýchto prípadoch sa nevyužitá energia ukladá vo forme telesného tuku, ktorý tvorí približne 25-30% telesnej hmotnosti, v závislosti od pohlavia, metabolizmu a ďalších fyziologických funkcií organizmu. Kým však nadváha predstavuje iba mierne zvýšené riziko vzniku ďalších zdravotných komplikácií, pri III. stupni obezity je riziko veľmi vysoké.

Vypočítajte si hodnotu vášho BMI

Ako na tom skutočne ste, prípadne do ktorej skupiny osôb patríte, zistíte vypočítaním indexu telesnej hmotnosti (BMI), pri ktorom vydelíte Vašu aktuálnu hmotnosť v kilogramoch,  telesnou výškou v metroch na druhú. Napríklad, ak by ste mali hmotnosť 50 kg a výšku 160 cm, hodnota vášho BMI bude 19,5.

Osoby s hodnotami BMI pod 18,5 sú klasifikované ako podvyživené. Normálna hmotnosť sa pohybuje v rozmedzí BMI 18,5 až 24,9, pričom hodnoty od 25,0 až 29,9 znamenajú už nadváhu. Jednotlivci s BMI 30,0 až 34,9 trpia obezitou I. stupňa s vysokým zdravotným rizikom. Podobne sú na tom osoby s obezitou II. stupňa, teda hodnotou BMI 35,0 až 39,9. BMI nad 40 predstavuje obezitu III. stupňa s veľmi vysokými zdravotnými rizikami.

Zdravotné riziká obezity

Obezita nie je len estetickým problémom, ale najmä zdravotným. V porovnaní s jednotlivcami s normálnou váhou je u obéznych ľudí až o 60% vyššie riziko rozvoja cukrovky druhého typu. Obezita môže byť tiež spúšťačom nádorových a kardiovaskulárnych ochorení, najmä zvýšeného krvného tlaku a ischemickej poruchy srdca. Dokonca ovplyvňuje dĺžku života jednotlivca. MUDr. Ľubomíra Fábryová, PhD. vo svojom článku na tému „Epidemiológia a zdravotné dôsledky obezity“ uvádza, že v roku 2004 bolo v súvislosti s narastajúcou hodnotou BMI zaznamenaných až 2,8 milióna úmrtí, čo je skutočne alarmujúce číslo. Vrátane zdravotných komplikácií nemožno opomenúť ani psychické a spoločenské dôsledky obezity, ako strata sociálneho statusu či znížené sebavedomie a sebadôvera.

Najlepší spôsob liečby nadváhy a obezity = zníženie telesnej hmotnosti

Zázračné pásiky či tabletky na chudnutie sľubujúce úbytok hmotnosti sú síce lákavé, avšak často neúčinné. Problém nadmernej hmotnosti je potrebné riešiť komplexne, dlhodobou úpravou životného štýlu, ktorý spočíva nielen v zmene jedálnička, ale aj pravidelnom stravovaní. Odporúča sa jesť 5-krát za deň, pričom netreba zabúdať na potrebný prísun tekutín. V prípade, že sa veľmi neviete orientovať v nutričných hodnotách jedál alebo nemáte čas si každý deň variť, poobzerajte sa po vhodnom diétnom programe.

Pozitívne recenzieketónová diéta KetoMix.  Zahŕňa špeciálne zostavené diétne balíčky nielen pre ľudí s nadváhou, ale aj obezitou. Navyše, na oficiálnej stránke sa môžete inšpirovať vzorovým jedálničkom či chutnými receptami. V prípade potreby Vám budú k dispozícii skúsení výživoví poradcovia a podporná skupina na Facebooku, kde si môžete vymieňať skúsenosti s ďalšími ľuďmi, ktorí sa taktiež vydali na náročnú cestu za vysnívanou postavou.

TIP: Ktoré doplnky výživy sa oplatí mať si prečítate tu.

Nezabúdajte na pravidelný pohyb

Urýchliť metabolizmus a zvýšiť energetický výdaj vám pomôže pohyb. Nemusíte hneď zabehnúť maratón, začnite radšej pozvoľna, napríklad s krátkymi cca 30-minútovými prechádzkami na čerstvom vzduchu. Po čase ich môžete vymeniť za mierny beh v trvaní 30 -60 min, minimálne päťkrát za týždeň. Výbornou formou pohybu je tiež plávanie a bicyklovanie, pri ktorých si tiež formujete svalovú hmotu.

Nech už sa rozhodnete pre akýkoľvek spôsob redukcie hmotnosti, počítajte s tým, že proces chudnutia trvá niekoľko mesiacov. Buďte trpezliví a vytrvajte. Príliš veľký úbytok hmotnosti v krátkom čase je síce na prvý pohľad fajn, avšak môže vám spôsobiť vážne zdravotné komplikácie. Pamätajte na to.

 

Zdroje:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia